Inline popup

Michal Škapa, umělec, který vychází ze světa graffiti, otevírá výstavu BABYLON ve Villa Pellé

Michal Škapa alias Tron vzešel ze streetartové komunity a svou graffiti minulost přetavil v nezaměnitelný styl. Jeho díla tak najdeme nejen v ulicích metropolí, ale i v prestižních uměleckých sbírkách a galeriích. Patří do silné generace street artistů, která nastoupila v nově otevřené a uvolněné atmosféře poloviny 90. let. Pracuje s rozličnými médii a formáty a i nadále je pro něj veřejný prostor výzvou. S jeho tvorbou se setkáváme i na obálkách knih, časopisů či coverů CD. Dosud největší monografickou Škapovu výstavu BABYLON, která byla připravena u příležitosti  jeho čtyřicetin, uvozuje podtitul „Všichni mladí budou svědky dne, kdy padne Babylon“ vypůjčený z kultovního snímku Rockers natočeného právě roku 1978.

 

K výstavě bude vydána i Škapova stejnojmenná monografie. Nedílnou součástí výstavy je i doprovodný program, který najdete na www.villapelle.cz. Výstava potrvá do 27. ledna.

 

Nový projekt BABYLON vzniká opět ve spolupráci s kurátorem Radkem Wohlmuthem a navazuje tak na autorské výstavy postupně rozvíjející příběhovou linku jeho tvorby. Těžiště předchozích projektů spočívalo především ve Škapově zaujetí písmem a postmoderním kódováním. BABYLON odkrývá další výraznou polohu, kterou se tento autor paralelně zabývá – detailní skladebné kompozice malované „kolážovým” způsobem. Po obsáhlé sérii vrakovišť tak svou pozornost upírá na městské struktury, které v sobě metaforicky zachycují komplikovaný civilizační vývoj. Jestliže jsou města obrazem lidského společenství jako celku, pak jednotlivé domy v nich odrážejí pozici individua, které je jako zásadní sociálně – výrazový prvek zpětně formováno. Právě místo, kde člověk vyrůstá, žije a pracuje, pak utváří jeho vztah ke světu. Na výstavě BABYLON se tak symbolicky protnou rozmanité výrazové a tematické linie – racionální a intuitivní organizování prostoru, vizuální kódování, jazyk, písmo či různé jiné způsoby zápisu a formulace myšlenky, které v konečném důsledku vedou až k definování a konstrukci složitých a vrstevnatých útvarů podobných městské infrastruktuře. Bájní babyloňané stavěli svoji věž tak vysoko a pyšně, až je Bůh potrestal zmatením jazyků, po kterém se lidstvo rozprchlo do všech koutů světa. Dnešní proroci opět označují Západ za novodobý Babylon a předpovídají její zánik. V mezičase je ovšem stále možné zaznamenávat dění kolem sebe a také ho interpretovat. Michal Škapa to nyní prostřednictvím své zatím nejobsáhlejší výstavy dělá nejen na ploše všech tří podlaží Galerie Villa Pellé, ale také intervenuje do okolního veřejného prostoru.

 

Michal Škapa / Tron (nar. 1978) je jedním z nejvýraznějších autorů spojených s českou graffiti scénou. Řadí se do silné generace writerů, která nastoupila v polovině 90. let, a dlouhodobě patří mezi její lídry. Jeho kvality potvrzuje i skutečnost, že se postupně dokázal prosadit i v běžném galerijním provozu. Patří do okruhu autorů legendární pražské Trafačky. V rámci volné tvorby pracuje v rozlišných médiích a formátech od nástěnných maleb - muralů, přes akrylové rukopisné abstrakce, airbrushové figurativní kompozice, po site-specific instalace a prostorové objekty, ale realizuje se i jako grafický designér. Je zakladatelem sítotiskové dílny Analog!Bros a blízkým spolupracovníkem labelu BiggBoss.

Účastnil se zásadních oborových prezentací, ať to byla u nás dosud nepřekonaná mezinárodní přehlídka graffiti a street artu Names (2008), nebo výstava Městem posedlí (2012) v Galerii hl. m. Prahy. Prezentoval Českou republiku na EXPO 2010 v Šanghaji. Mezi jeho zásadní autorské výstavy patří 00 NIC v pražské Trafo Gallery (2011), Ode zdi ke zdi ve státní GAVU Cheb (2012) a přelomový Graffoman v pražské Chemistry Gallery (2014). Především na tento projekt navázal úspěšnou loňskou výstavou Analfabet v Trafo Gallery (2017) doprovázenou prvním velkým katalogem. Rok 2018 byl pro něj ve znamení přípravy zatím největší autorské výstavy Babylon ve Villa Pellé.

Zveřejněno: 21/11/2018



Comments (0)